منظور از تولید محتوا چیست؟ چرا تولید محتوای مفید و ارزشمند مهم است؟
تولید محتوا به یکی از مسائل بسیار مهم در سطح اینترنت تبدیل شده است. اول از همه، اصلاً منظور از تولید محتوا چیست؟
بعد از پاسخ گویی به پرسش بالا به زوایای دیگر این موضوع مثل تولید محتوای باکیفیت تمرکز میکنیم. تولید محتوا باکیفیت باعث افزایش بازدید به طور چشمگیری میشود. اکثر صاحبان بیزنس روی تولید محتوا سرمایه گذاری میکنند و بلاگر های با تجربه استخدام میکنند.
یکی از چالش های پیش روی بلاگ نویس ها، تولید محتوا مناسب با سلیقه مشتریان آن بیزنس است. اینکه هم محتوایی کاربر پسند و هم جذاب تولید شود، امری سخت و نیازمند تلاش است.
چهار بخش اصلی محتوا
- معنی
- انواع
- فرم
- ماهیت
معنی محتوا
برای محتوا تعاریف زیادی وجود دارد. محتوا در معنای لغوی، وجود درون چیزی است. این تعریف کوتاه یقیناً نمیتواند محتوا را شرح دهد. برای تعریف به صورت جامع و کامل محتوا، باید از منظر خاصی آن را تعریف کرد.
از منظر رسانه، هر چیزی که بتواند پیام، احساس، اتفاق و ... را به دیگران منتقل کند، محتوا محسوب میشود و زمانی باکیفیت میشود که احساس رضایت را در مخاطبان ایجاد کند.
انواع محتوا
هر چیزی که بتواند پیام (اطلاعات) درون خود را به صورت هدفمند منتقل کند، شکلی از محتوا تلقی میشود.
محتوا از هزاران سال قبل در قالب های مختلف تولید و عرضه میشد. با پیشرفت تکنولوژی این قالب ها افزایش پیدا کردند و دارای زیر مجموعه هایی شدند. باید متناسب با موضوع داده بهترین قالب را برای ارائه دادن آن پیدا کرد.
فرم محتوا
دیده شدن داده ی موجود در محتوا تا حدی به فرم محتوا بستگی دارد. در واقع چارچوب ها و قانون هایی که در هنگام تولید محتوا، به آن ها توجه میشود را فرم محتوا می گوییم. فرم دهی محتوا مهم ترین مسئله ای است که در هنگام تولید باید به آن توجه کرد.
برا مثال ممکن است یک فیلم نامه باشد که از نظر محتوایی بسیار قوی باشد، اما اگر ساخت آن ضعیف پیش برود و اموری مثل کارگردانی، صداگذاری یا فیلم برداری کیفیت ساخت را پایین بیاورد، به طبع بیننده فیلم کم میشود.
ماهیت محتوا
ماهیت همان شکل و استایل ارائه محتوا است.برای مثال امروزه به علت وجود رسانه ها بیشتر محتوا ها به سه شکل صوتی، تصویری و متنی ارائه میشوند.
هرکدام از این ماهیت ها خود زیر مجموعه هایی دارند، مثل محتوای تصویری که به صورت های اینفوگرافیک، عکس، کلیپ و غیره میتوانند باشند.
تولید محتوا چیست؟
امروزه اهمیت تولید محتوا به قدری زیاد است که مردم را به این سمت میکشاند. تولید محتوا در واقع نوعی تبلیغ محسوب میشود که نوع و روش کار آن متفاوت است. اگر تبلیغات محسوس در محتوایی دیده شود، بازدید کننده نسبت به آن بی میل میشود اما اصول با رعایت اصول رپورتاژ در تولید محتوا، تبلیغ به صورت نامحسوس انجام میشود. تولید محتوا نوعی ارتباط بین بازدیدکننده و صاحب برند میباشد که نیازمند تولید محتوایی خلاقانه است تا مخاطب را جذب کند.
کاربردهای تولید محتوا
کاربرد های فراوانی میتوان برای تولید محتوا نام برد، محتوایی مفید است که برای دو طرف یعنی صاحب کسب و کار و مخاطب، مفید و جذاب باشد. هدف اصلی صاحب کسب و کار از تولید محتوا، فروش محصول یا خدمات است و از طرفی هدف بازدیدکننده محتوا کسب اطلاعات یا تحقیق در مورد مسئله ای است، در این بین محتوا در عین مفید و جذاب بودن باید مخاطب را به خرید محصول مدنظر تشویق کند.
اهداف تولید محتوای مفید:
- افزایش فروش خدمات یا محصول
- افزایش ترافیک سایت
- اطلاعات قوی و صحیح
- سرگرم کردن مخاطب
- ارتباط صمیمی بین مخاطب و صاحب کسب و کار
چگونه جذاب بنویسیم؟
- مطالعه کنید!
کتاب خواندن میتواند تا حد زیادی به شما برای داشتن متنی بدون غلط و جذاب کمک کند.
- جسارت به خرج دهید!
به خودتان اعتماد داشته باشید و نترسید. ترسیدن عامل زمین خوردن شما در این راه است.
- منحصر به فرد باشید!
خلاف جهت جریان پارو بزنید! همیشه همرنگ جماعت نباشید. مثلاً اگر موضوعی فقط خوبی هایش بیان میشود شما بدی های آن را هم بیان کنید.
- فراوان تمرین کنید!
میدانم که تمرین کردن بسیار زمان بر است اما باید تمرین کنید تا موفق شوید. هرچه بیشتر تمرین کنید، حرفه ای تر میشوید.
تولید محتوا بحث بسیار گسترده ای است. شما اگر در زمینه تولید محتوا فعالیت و تجربه ای دارید باعث خشنودی است که از تجربیات و نکات این راه بهره مند شویم.