سئو کار سایت

بهترین سئو کار سایت

سئو کار سایت

بهترین سئو کار سایت

سئو سایت خود را از ما بخواهید

طبقه بندی موضوعی

سختی کلمه کلیدی (keyword difficulty) چیست؟

سه شنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۰۲ ق.ظ

سختی کلمه کلیدی چیست؟

هنگامی که قصد دارید سایت خود را سئو کنید، یکی از مواردی که به کمک شما می آید، انتخاب درست کلمات کلیدی برای محتواست. جهت انتخاب درست کلمات کلیدی باید فاکتورهای مهم آن را رعایت کنید که یکی از این فاکتورها، سختی کلمه کلیدی می باشد. در اصل درجه سختی کلمه کلیدی، نمایانگر میزان رقابت در آن کلمه کلیدی است.

به همین منظور، هر چقدر که کلمه کلیدی سخت تر باشد، رقابت در آن بیشتر بوده و افراد بیشتری روی آن کار کرده اند. بنابراین برای دریافت بهترین رتبه در آن کلمه کلیدی می بایست بیش از سایر رقبا بر روی این کلمه کار کنید.

درصورتی که قصد دارید در مورد این فاکتور در انتخاب کلمه کلیدی بیشتر بدانید؛ تا انتهای این مقاله آموزشی با من همراه باشید.

سختی کلمه کلیدی چیست؟

سختی کلمه کلیدی یا Keyword Difficultyکه به آن رقابت کلمه کلیدی نیز می گویند؛ در واقع به شما میزان رقابتی بودن آن کلمه کلیدی در نتایج گوگل را نشان می دهد. همچنین مقدار کار لازم بر روی آن کلمه کلیدی را مشخص می کند تا بهترین رتبه را در نتایج این کلمه دریافت کنید.

به عنوان نمونه هر چقدر رقبای شما در نتایج گوگل کلمه کلیدی مانند (خرید لباس) قدیمی تر و قدرتمند تر و به روز تر باشند، این میزان سختی در کلمه کلیدی (خرید لباس) هم سخت تر میشه. در اینجا منظور از قوی تر بودن، سئوی خوب و قوی یا یک برند شناخته شده و... باشد.

اهمیت تعیین درجه سختی کلمه کلیدی

سختی کلمه کلیدی چیست؟

با بررسی سختی کلمه کلیدی، متوجه می شوید که در کلمه مورد نظرتان تا چه حد رقابت وجود دارد و حدوداً چقدر وقت می برد تا سایت شما با آن کلمه در نتایج گوگل بالا بیاید یا باید حدوداً چقدر هزینه کرد؟

به صورت کلی هر چقدر میزان رقابتی بودن یا همان سخت بودن کلمات بیشتر باشد، هزینه مالی و وقت بیشتری باید صرف شود، تا آن کلمه در نتایج گوگل رتبه خوبی کسب کند.

در اینجا قدرت سایت شما هم از اهمیت زیادی برخوردار است. برای نمونه مدت زمان تأسیس سایت یا چگونگی فعالیت درون سایت و مواردی از این قیبل در قدرت سایت شما نقش دارند.

تولید محتوای سئو شده نیز، اهمیت بسزایی خواهد داشت. یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام داد تا یک مقاله خیلی خوب دیده شود، تعیین هوشمندانه کلمات کلیدی است. به همین منظور سختی کلمات یکی از فاکتورها برای تعیین و یافتن کلمات کلیدی مناسب می باشد.

درصورتی که میزان رقابت بر سر یک کلمه کلیدی خیلی زیاد باشد، به دست آوردن رتبه بالا در در نتایج جستجوی آن خیلی سخت خواهد بود. بنابراین شما با بررسی این فاکتور می توانید کلماتی را که درجه سختی آن ها بالاست از لیست خود حذف کنید. زیرا کار کردن بر روی سئوی این نوع کلمات خیلی سخت، وقت گیر و پرهزینه خواهد بود.

عوامل موثر بر سختی کلمه کلیدی

کیفیت متن، سئوی داخلی، اعتبار دامنه، تعداد بک لینک، کیفیت بک لینک، اعتبار صفحه، میزان جستجوی کلمه کلیدی، قدرت و اعتبار سایت و... ازجمله عوامل مهم و تأثرگذار در سختی کلمه کلیدی هستند. که در ادامه به توضیح چند مورد از مهم ترین های آن می پردازیم.

کیفیت متن

سختی کلمه کلیدی چیست؟

شما بدون تولیدمحتوای باکیفیت رتبه نخواهید گرفت. مأموریت گوگل این است که مرتبط ترین و معتبرترین اطلاعات را ارائه دهد و این مسئله حکم می کند که با کیفیت ترین متن را تولید کنید. اگر می خواهید در یک کلمه کلیدی رتبه بگیرید، اطمینان حاصل کنید که متن شما حداقل به اندازه آنچه که می بایست، خوب است. با این وجود، برای رتبه گیری، باید از آنچه تا الان رتبه گرفته است، فراتر بروید و دریابید که چگونه می توانید ارزش بیشتری اضافه نمائید و از آنچه که درSERP وجود دارد فراتر بروید. برای رقابت درSERP، باید بر روی محتوای باکیفیت سرمایه گذاری کنید.

اعتبار دامنه

ایجاد اعتباری که رتبه بگیرد زمان بر است و این یکی از دلایلی است که چرا سئو در طولانی مدت جواب می دهد تا واقعاً نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را نشان دهد. شما نیاز دارید تا حق رتبه بندی را به دست آورید.

کیفیت بک لینک

در کنار متن، بک لینک یکی از سه عامل برتر رتبه گرفتن گوگل است (بقیه RankBrain، تکنولوژی machine learning که برای مرتب کردن نتایج جستجو استفاده می گردد).

شما باید کیفیت بک لینک های صفحاتی که از قبل درSERP رتبه گرفتند را در نظر بگیرید و یک استراتژی لینک سازی برای به دست آوردن لینک هایی که برای شما اعتبار می سازند ترسیم کنید. همانند متن ها، برای رقابت درSERP، مهم است که برای کسب رتبه لینک های با کیفیت به دست آورید.

راه های اندازه گیری سختی کلمه کلیدی

سختی کلمه کلیدی چیست؟

در این بخش از مقاله آموزشی میخواهیم 7 راه اندازه گیری درجه سختی کلمه کلیدی را به شما بیاموزیم. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

1. استفاده از ابزار تخمین درجه سختی کلمه کلیدی

اولین راه جهت اندازه گیری درجه سختی کلمات کلیدی، به کارگیری ابزارهای موجود در این زمینه است. در این بخش ما سعی کردیم تا برترین ابزارها در خصوص تخمین درجه سختی کلمات کلیدی را برای شما معرفی کنیم:

سایت CanIRank

یکی از بهترین و پرطرفدارترین ابزارها در زمینه سئو و ردیابی درجه سختی کلمات کلیدی، سایت CanIRank می باشد.

⇐ ورود به سایت CanIRank

سایت Moz

ابزار Moz یکی از برترین ابزارهایی است که شما می توانید در زمینه سئوی سایت و یادگیری سئو به صورت رایگان از آن بهره مند شوید.

⇐ ورود به سایت Moz

سایت KW Finder

ابزار KW Finder به شما امکان یافتن درجه سختی کلمات کلیدی را در هر زبانی می دهد. در این ابزار شما با وارد نمودن کشور و زبان موردنظرتان، میزان سختی کلمه کلیدی تان را بدست می آورید.

⇐ ورود به سایت KW Finder

سایت SEMrush

ابزار سمراش یکی از حرفه ای ترین سایت ها برای تعیین سختی کلمات کلیدی و آنالیز وب سایت است. شما با استفاده از این ابزار نه تنها می توانید سختی هر کلمه کلیدی را تعیین کنید، بلکه می توانید سختی کلمات کلیدی وب سایت خود و رقبا را نیز بررسی کنید. استفاده از این سرویس رایگان نیست ولی در صورت استفاده نزدیک به 40 ابزار مختلف را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید هر اطلاعاتی که در زمینه کلمات کلیدی خواستید، به دست بیاورید.

⇐ ورود به سایت SEMrush

2. بررسی تعداد دامنه های لینک دهنده یا Referring Domains

سختی کلمه کلیدی چیست؟

اهمیت تعداد دامنه های لینک دهنده برای گوگل زیاد است. به این معنی که هرچه سایت شما تعداد بک لینک بیشتری را از سایر سایت ها دریافت کند، می تواند رتبه بهتری در گوگل کسب کند. بنابراین از معیار Referring Domains غافل نشوید. شما می توانید تعداد بک لینک های دریافتی سایت خود را از طریق ابزارهایی که در این زمینه وجود دارند بررسی کنید. یکی از بهترین ابزارها در این زمینه، سایت Aherfs است.

3. تحقیق در بهینه سازی محتوای رقبا

یکی از مواردی که می بایست به آن توجه نمود، سئوی داخلی سایت رقیبان شماست. به همین منظور می بایست ده سایت برتر در نتایج جستجوی کلمه کلیدی مورد نظرتان را بیابید و آن ها را از نظر سئوی داخلی بررسی کنید. درصورتی که سایت هایی که بررسی کردید از نظر سئوی داخلی عملکرد خوبی داشته باشند کار شما سخت خواهد شد. ولی اگر سئوی داخلی مناسبی نداشته باشند، حتی با داشتن اعتبار زیاد، شما می توانید با سئوی و بهینه سازی مناسب، از صفحه آن ها در نتایج جستجو پیشی بگیرید.

4. اعتبار صفحه یا Page Authority

سختی کلمه کلیدی چیست؟

عوامل بسیار زیادی بر رتبه بندی صفحات توسط گوگل تاثیر دارند، که یکی از مهم ترین آن ها اعتبار صفحه است. شما می توانید با استفاده از ابزارهای مختلفی که در این زمینه وجود دارند، اعتبار صفحه سایت خود را اندازه گیری نمائید.

5. بررسی پروفایل لینک سایت ها

درصورتی که تمایل دارید در یک کلمه کلیدی خاص رتبه خوبی دریافت کنید، پروفایل لینک سایت هایی که در نتایج برتر هستند را مورد بررسی قرار دهید. گاهی ممکن است برخی سایت ها از اعتبار دامنه و صفحه خوبی برخوردار باشند، ولی به خاطر استفاده از راه های غیرقانونی در گوگل به نتایج برتر دست یابند. که در این صورت رتبۀ بالای این سایت ها دوام نخواهد داشت!

بنابراین اگر میخواهید به رتبه برتری در نتایج یک کلمه کلیدی دست پیدا کنید، حتما پروفایل لینک سایت های برتر در نتایج این کلمه را بررسی کنید. تا متوجه شوید با چه تکنیکی به این جایگاه دست یافته اند. این کار از طریق ابزار Aherfs نیز قابل اجراست.

6. اعتبار دامنه یا Domain Authority

اعتبار دامنه یا Domain Authority یکی دیگر از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی سایت ها می باشد. یعنی هر چه سایت معتبرتری داشته باشید؛ احتمال دریافت رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل برای شما بیشتر خواهد شد. درست است طبق چیزی که قبل تر گفتیم، اعتبار صفحه خیلی مهم تر است، ولی اعتبار دامنه نیز بی تاثیر نیست.

البته باید توجه لازم را در زمینه اعتبار دامنه داشته باشید. زیرا برندهای بزرگ مانند یوتیوب و آمازون حتی در برابر برندهای کوچک با اعتبار صفحه بالا، نیز رتبه های بهتری کسب می کنند.

7. یافتن کلمات کلیدی با رقابت کم

آخرین فاکتور پیشنهادی ما، یافتن کلمات کلیدی با رقبای کم و ضعیف است. این یعنی کلمه یا عبارت کلیدی را انتخاب کنید که رقبا در آن ضعیف عمل کنند و فاکتورهای خاصی را رعایت نمی کند که در این صورت شما می توانید از آن ها پیشی بگیرید.

نحوه محاسبه دشواری کلمه کلیدی

سختی کلمه کلیدی چیست؟

درجه دشواری SEMrush از 0 تا 100 به ساده ترین و سخت ترین درجه رتبه بندی می شود:

از (0 تا 14) خیلی آسان : این نمره ها بهترین فرصت برای ورود سریع صفحات وب جدید، به گوگل بدون نیاز به بک لینک هستند.

از (15 تا 29) آسان : اگرچه این عبارات رقابتی دارند، ولی وقتی که شما تازه شروع کرده اید رتبه بندی آنها ممکن است. برای رتبه بندی این دسته به محتوای باکیفیت و متناسب با نیاز کاربر احتیاج دارید.

از (30 تا 49) ممکن : رقابت برای این دسته تا حدودی بیشتر است. شما به محتوای خوب و متمایز نیاز دارید که به طور مناسب برای کلمات کلیدی شما بهینه شده باشد.

از (50 تا 69) مشکل : برای رقابت در این دسته، به چند بک لینک و محتوای با ساختار، مفید و بهینه نیاز دارید.

از (85 تا 100) سخت : در این درجه ها رقابت بیشتری وجود دارد. این کلمات کلیدی به تلاش بیشتری نیاز دارند تا محتوای مفید و بهینه شده شما را در بین صفحات برتر رتبه بندی کنند، به خصوص اگر به دنبال بازی با الگوریتم گوگل در راه های جدید هستید.

جمع بندی

در انتها باید گفت که در انتخاب کلمات کلیدی برای محتوای خود دقت نمائید. زیرا این کلمات کلیدی تأثیر به سزایی بر سئوی سایت شما خواهند داشت. پس باید بر اساس فاکتورهای تاثیر گذار بر کلمات کلیدی، آن ها را انتخاب کنید؛ که یکی از این فاکتورهای مهم درجه سختی کلمه کلیدی یا میزان رقابت در آن است.

امیدوارم این آموزش برای شما مفید واقع شده باشد و به وسیله آن با مفهوم سختی کلمه کلیدی و راه های اندازه گیری آن آشنا شده باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی